GENERALNA DYREKCJA DRÓG
PUBLICZNYCH
OGÓLNE SPECYFIKACJE
TECHNICZNE
D - M -
00.00.00
WYMAGANIA
OGÓLNE
Warszawa 2002
Opracowanie wykonano na zlecenie
Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych
Zgodnie z decyzją Generalnego
Dyrektora Dróg Publicznych niniejsza ogólna specyfikacja techniczna stanowi
obowiązującą podstawę sporządzenia szczegółowej specyfikacji technicznej przy
zlecaniu i realizacji robót na drogach krajowych oraz jest zalecona do
wykorzystania przy zlecaniu robót na drogach wojewódzkich powiatowych i
gminnych.
Jednostka autorska,
opracowanie edytorskie i rozpowszechnienie:
Branżowy Zakład Doświadczalny Budownictwa Drogowego i Mostowego, Sp. z o.o.
03-802 Warszawa, ul. Skaryszewska 19, tel. (0-22) 818-58-29, fax (0-22) 677-21-40
Konsultacje:
Wydział
Budowy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w Warszawie
Treść ogólnej specyfikacji technicznej opracowano wg stanu
na dzień 31 marca 2002 r.
Przy sporządzaniu szczegółowej specyfikacji technicznej
należy uaktualnić przepisy zawarte w wykorzystywanej niniejszej ogólnej
specyfikacji technicznej.
NAJWAŻNIEJSZE OZNACZENIA I SKRÓTY
OST |
- ogólna specyfikacja techniczna |
SST |
-
szczegółowa specyfikacja techniczna |
GDDP |
- Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych |
PZJ |
-
program zapewnienia jakości |
bhp. |
-
bezpieczeństwo i higiena pracy |
SPIS TREŚCI
Przedmiotem
niniejszej ogólnej specyfikacji technicznej (OST) są wymagania ogólne dotyczące
wykonania i odbioru robót drogowych i mostowych.
Ogólna
specyfikacja techniczna stanowi obowiązującą podstawę opracowania szczegółowej
specyfikacji technicznej stosowanej jako dokument przetargowy i kontraktowy
przy zlecaniu i realizacji robót na drogach krajowych.
Zaleca
się wykorzystanie OST przy zlecaniu robót na drogach wojewódzkich, powiatowych
i gminnych.
Ustalenia
zawarte w niniejszej specyfikacji obejmują wymagania ogólne, wspólne dla robót
objętych ogólnymi specyfikacjami technicznymi, wydanymi przez GDDP dla
poszczególnych asortymentów robót drogowych i mostowych. W przypadku braku
ogólnych specyfikacji technicznych wydanych przez GDDP dla danego asortymentu
robót, ustalenia dotyczą również dla SST sporządzanych indywidualnie.
Użyte
w OST wymienione poniżej określenia należy rozumieć w każdym przypadku
następująco:
1.4.1. Budowla drogowa - obiekt budowlany, nie
będący budynkiem, stanowiący całość techniczno-użytkową (droga) albo jego część
stanowiącą odrębny element konstrukcyjny lub technologiczny (obiekt mostowy,
korpus ziemny, węzeł).
1.4.2. Chodnik - wyznaczony pas terenu przy jezdni
lub odsunięty od jezdni, przeznaczony do ruchu pieszych.
1.4.3. Długość mostu - odległość między zewnętrznymi
krawędziami pomostu, a w przypadku mostów łukowych z nadsypką - odległość w
świetle podstaw sklepienia mierzona w osi jezdni drogowej.
1.4.4. Droga - wydzielony pas terenu przeznaczony do
ruchu lub postoju pojazdów oraz ruchu pieszych wraz z wszelkimi urządzeniami
technicznymi związanymi z prowadzeniem i zabezpieczeniem ruchu.
1.4.5. Droga tymczasowa (montażowa) - droga
specjalnie przygotowana, przeznaczona do ruchu pojazdów obsługujących zadanie
budowlane na czas jego wykonania, przewidziana do usunięcia po jego
zakończeniu.
1.4.6. Dziennik budowy – zeszyt z ponumerowanymi
stronami, opatrzony pieczęcią organu wydającego, wydany zgodnie z
obowiązującymi przepisami, stanowiący urzędowy dokument przebiegu robót
budowlanych, służący do notowania zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku
wykonywania robót, rejestrowania dokonywanych odbiorów robót, przekazywania
poleceń i innej korespondencji technicznej pomiędzy Inżynierem/ Kierownikiem
projektu, Wykonawcą i projektantem.
1.4.7. Estakada - obiekt zbudowany nad przeszkodą
terenową dla zapewnienia komunikacji drogowej i ruchu pieszego.
1.4.8. Inżynier/Kierownik projektu – osoba wymieniona w danych kontraktowych (wyznaczona przez Zamawiającego, o której wyznaczeniu poinformowany jest Wykonawca), odpowiedzialna za nadzorowanie robót i administrowanie kontraktem.
1.4.9. Jezdnia - część korony drogi przeznaczona do
ruchu pojazdów.
1.4.10. Kierownik budowy - osoba wyznaczona przez
Wykonawcę, upoważniona do kierowania robotami i do występowania w jego imieniu
w sprawach realizacji kontraktu.
1.4.11. Korona drogi - jezdnia (jezdnie) z
poboczami lub chodnikami, zatokami, pasami awaryjnego postoju i pasami
dzielącymi jezdnie.
1.4.12. Konstrukcja nawierzchni - układ warstw
nawierzchni wraz ze sposobem ich połączenia.
1.4.13. Konstrukcja nośna (przęsło lub przęsła
obiektu mostowego) - część obiektu oparta na podporach mostowych, tworząca
ustrój niosący dla przeniesienia ruchu pojazdów lub pieszych.
1.4.14. Korpus drogowy - nasyp lub ta część wykopu,
która jest ograniczona koroną drogi i skarpami rowów.
1.4.15. Koryto - element uformowany w korpusie
drogowym w celu ułożenia w nim konstrukcji nawierzchni.
1.4.16. Książka obmiarów - akceptowany przez
Inżyniera/Kierownika projektu zeszyt z ponumerowanymi stronami, służący do
wpisywania przez Wykonawcę obmiaru dokonywanych robót w formie wyliczeń, szkiców
i ew. dodatkowych załączników. Wpisy w książce obmiarów podlegają potwierdzeniu
przez Inżyniera/Kierownika projektu.
1.4.17. Laboratorium - drogowe lub inne laboratorium
badawcze, zaakceptowane przez Zamawiającego, niezbędne do przeprowadzenia
wszelkich badań i prób związanych z oceną jakości materiałów oraz robót.
1.4.18. Materiały - wszelkie tworzywa niezbędne do wykonania robót, zgodne z dokumentacją projektową i specyfikacjami technicznymi, zaakceptowane przez Inżyniera/Kierownika projektu.
1.4.19. Most - obiekt zbudowany nad przeszkodą wodną
dla zapewnienia komunikacji drogowej i ruchu pieszego.
1.4.20. Nawierzchnia - warstwa lub
zespół warstw służących do przejmowania i rozkładania obciążeń od ruchu na
podłoże gruntowe i zapewniających dogodne warunki dla ruchu.
a)
Warstwa ścieralna - górna warstwa nawierzchni poddana
bezpośrednio oddziaływaniu ruchu i czynników atmosferycznych.
b)
Warstwa wiążąca - warstwa znajdująca się między warstwą
ścieralną a podbudową, zapewniająca lepsze rozłożenie naprężeń w nawierzchni i
przekazywanie ich na podbudowę.
c)
Warstwa wyrównawcza - warstwa służąca do wyrównania
nierówności podbudowy lub profilu istniejącej nawierzchni.
d)
Podbudowa - dolna część nawierzchni służąca do przenoszenia
obciążeń od ruchu na podłoże. Podbudowa może składać się z podbudowy
zasadniczej i podbudowy pomocniczej.
e) Podbudowa zasadnicza - górna część podbudowy spełniająca funkcje nośne w konstrukcji nawierzchni. Może ona składać się z jednej lub dwóch warstw.
f)
Podbudowa pomocnicza - dolna część podbudowy spełniająca, obok
funkcji nośnych, funkcje zabezpieczenia nawierzchni przed działaniem wody,
mrozu i przenikaniem cząstek podłoża. Może zawierać warstwę mrozoochronną,
odsączającą lub odcinającą.
g)
Warstwa mrozoochronna - warstwa, której głównym zadaniem jest
ochrona nawierzchni przed skutkami działania mrozu.
h) Warstwa odcinająca - warstwa stosowana w celu uniemożliwienia przenikania cząstek drobnych gruntu do warstwy nawierzchni leżącej powyżej.
i) Warstwa
odsączająca - warstwa służąca do odprowadzenia wody przedostającej się do
nawierzchni.
1.4.21. Niweleta - wysokościowe i geometryczne
rozwinięcie na płaszczyźnie pionowego przekroju w osi drogi lub obiektu
mostowego.
1.4.22. Obiekt mostowy - most, wiadukt, estakada,
tunel, kładka dla pieszych i przepust.
1.4.23. Objazd tymczasowy - droga specjalnie przygotowana i odpowiednio utrzymana do przeprowadzenia ruchu publicznego na okres budowy.
1.4.24. Odpowiednia (bliska) zgodność - zgodność
wykonywanych robót z dopuszczonymi tolerancjami, a jeśli przedział tolerancji
nie został określony - z przeciętnymi tolerancjami, przyjmowanymi zwyczajowo
dla danego rodzaju robót budowlanych.
1.4.25. Pas drogowy - wydzielony liniami granicznymi pas terenu przeznaczony do umieszczania w nim drogi i związanych z nią urządzeń oraz drzew i krzewów. Pas drogowy może również obejmować teren przewidziany do rozbudowy drogi i budowy urządzeń chroniących ludzi i środowisko przed uciążliwościami powodowanymi przez ruch na drodze.
1.4.26. Pobocze - część korony drogi przeznaczona do
chwilowego postoju pojazdów, umieszczenia urządzeń organizacji i bezpieczeństwa
ruchu oraz do ruchu pieszych, służąca jednocześnie do bocznego oparcia
konstrukcji nawierzchni.
1.4.27. Podłoże nawierzchni - grunt rodzimy lub
nasypowy, leżący pod nawierzchnią do głębokości przemarzania.
1.4.28. Podłoże ulepszone nawierzchni - górna warstwa podłoża, leżąca bezpośrednio pod nawierzchnią, ulepszona w celu umożliwienia przejęcia ruchu budowlanego i właściwego wykonania nawierzchni.
1.4.29. Polecenie Inżyniera/Kierownika projektu -
wszelkie polecenia przekazane Wykonawcy przez Inżyniera/Kierownika projektu, w
formie pisemnej, dotyczące sposobu realizacji robót lub innych spraw związanych
z prowadzeniem budowy.
1.4.30. Projektant - uprawniona osoba prawna lub
fizyczna będąca autorem dokumentacji projektowej.
1.4.31. Przedsięwzięcie budowlane - kompleksowa
realizacja nowego połączenia drogowego lub całkowita modernizacja/przebudowa
(zmiana parametrów geometrycznych trasy w planie i przekroju podłużnym)
istniejącego połączenia.
1.4.32. Przepust – budowla o przekroju poprzecznym
zamkniętym, przeznaczona do przeprowadzenia cieku, szlaku wędrówek zwierząt
dziko żyjących lub urządzeń technicznych przez korpus drogowy.
1.4.33. Przeszkoda naturalna - element środowiska
naturalnego, stanowiący utrudnienie w realizacji zadania budowlanego, na
przykład dolina, bagno, rzeka, szlak wędrówek dzikich zwierząt itp.
1.4.34. Przeszkoda sztuczna - dzieło ludzkie,
stanowiące utrudnienie w realizacji zadania budowlanego, na przykład droga,
kolej, rurociąg, kanał, ciąg pieszy lub rowerowy itp.
1.4.35. Przetargowa dokumentacja projektowa - część
dokumentacji projektowej, która wskazuje lokalizację, charakterystykę i wymiary
obiektu będącego przedmiotem robót.
1.4.36. Przyczółek - skrajna podpora obiektu
mostowego. Może składać się z pełnej ściany, słupów lub innych form
konstrukcyjnych, np. skrzyń, komór.
1.4.37. Rekultywacja - roboty mające na celu uporządkowanie i przywrócenie pierwotnych funkcji terenom naruszonym w czasie realizacji zadania budowlanego.
1.4.38. Rozpiętość teoretyczna - odległość między
punktami podparcia (łożyskami), przęsła mostowego.
1.4.39. Szerokość całkowita obiektu (mostu / wiaduktu)
- odległość między zewnętrznymi krawędziami konstrukcji obiektu, mierzona w
linii prostopadłej do osi podłużnej, obejmuje całkowitą szerokość konstrukcyjną
ustroju niosącego.
1.4.40. Szerokość użytkowa obiektu - szerokość jezdni
(nawierzchni) przeznaczona dla poszczególnych rodzajów ruchu oraz szerokość
chodników mierzona w świetle poręczy mostowych z wyłączeniem konstrukcji przy
jezdni dołem oddzielającej ruch kołowy od ruchu pieszego.
1.4.41. Ślepy kosztorys - wykaz robót z podaniem ich
ilości (przedmiarem) w kolejności technologicznej ich wykonania.
1.4.42. Teren budowy - teren udostępniony przez
Zamawiającego dla wykonania na nim robót oraz inne miejsca wymienione w
kontrakcie jako tworzące część terenu budowy.
1.4.43. Tunel - obiekt zagłębiony poniżej poziomu terenu dla zapewnienia komunikacji drogowej i ruchu pieszego.
1.4.44. Wiadukt - obiekt zbudowany nad linią kolejową
lub inną drogą dla bezkolizyjnego zapewnienia komunikacji drogowej i ruchu
pieszego.
1.4.45. Zadanie
budowlane - część przedsięwzięcia budowlanego, stanowiąca odrębną całość
konstrukcyjną lub technologiczną, zdolną do samodzielnego pełnienia funkcji
techniczno-użytkowych. Zadanie może polegać na wykonywaniu robót związanych z
budową, modernizacją/ przebudową, utrzymaniem oraz ochroną budowli drogowej lub
jej elementu.
Wykonawca jest odpowiedzialny za jakość wykonanych robót, bezpieczeństwo wszelkich czynności na terenie budowy, metody użyte przy budowie oraz za ich zgodność z dokumentacją projektową, SST i poleceniami Inżyniera/Kierownika projektu.
Zamawiający w terminie określonym w dokumentach kontraktowych przekaże Wykonawcy teren budowy wraz ze wszystkimi wymaganymi uzgodnieniami prawnymi i administracyjnymi, lokalizację i współrzędne punktów głównych trasy oraz reperów, dziennik budowy oraz dwa egzemplarze dokumentacji projektowej i dwa komplety SST.
Na
Wykonawcy spoczywa odpowiedzialność za ochronę przekazanych mu punktów
pomiarowych do chwili odbioru ostatecznego robót. Uszkodzone lub zniszczone
znaki geodezyjne Wykonawca odtworzy i utrwali na własny koszt.
Dokumentacja
projektowa będzie zawierać rysunki, obliczenia i dokumenty, zgodne z wykazem
podanym w szczegółowych warunkach umowy, uwzględniającym podział na
dokumentację projektową:
- Zamawiającego;
wykaz pozycji, które stanowią przetargową dokumentację projektową oraz
projektową dokumentację wykonawczą (techniczną) i zostaną przekazane Wykonawcy,
-
Wykonawcy; wykaz zawierający spis dokumentacji
projektowej, którą Wykonawca opracuje w ramach ceny kontraktowej.
Dokumentacja
projektowa, SST i wszystkie dodatkowe dokumenty przekazane Wykonawcy przez
Inżyniera/Kierownika projektu stanowią część umowy, a wymagania określone w
choćby jednym z nich są obowiązujące dla Wykonawcy tak jakby zawarte były w
całej dokumentacji.
W
przypadku rozbieżności w ustaleniach poszczególnych dokumentów obowiązuje
kolejność ich ważności wymieniona w „Kontraktowych warunkach ogólnych”
(„Ogólnych warunkach umowy”).
Wykonawca
nie może wykorzystywać błędów lub opuszczeń w dokumentach kontraktowych, a o
ich wykryciu winien natychmiast powiadomić Inżyniera/Kierownika projektu, który
podejmie decyzję o wprowadzeniu odpowiednich zmian i poprawek.
W
przypadku rozbieżności, wymiary podane na piśmie są ważniejsze od wymiarów
określonych na podstawie odczytu ze skali rysunku.
Wszystkie
wykonane roboty i dostarczone materiały będą zgodne z dokumentacją projektową i
SST.
Dane określone w dokumentacji projektowej i w SST będą uważane za wartości docelowe, od których dopuszczalne są odchylenia w ramach określonego przedziału tolerancji. Cechy materiałów i elementów budowli muszą wykazywać zgodność z określonymi wymaganiami, a rozrzuty tych cech nie mogą przekraczać dopuszczalnego przedziału tolerancji.
W przypadku, gdy materiały lub roboty nie będą w pełni zgodne z dokumentacją projektową lub SST i wpłynie to na niezadowalającą jakość elementu budowli, to takie materiały zostaną zastąpione innymi, a elementy budowli rozebrane i wykonane ponownie na koszt Wykonawcy.
a) Roboty modernizacyjne/ przebudowa i remontowe („pod ruchem”)
Wykonawca
jest zobowiązany do utrzymania ruchu publicznego oraz utrzymania istniejących
obiektów (jezdnie, ścieżki rowerowe, ciągi piesze, znaki drogowe, bariery
ochronne, urządzenia odwodnienia itp.) na terenie budowy, w okresie trwania
realizacji kontraktu, aż do zakończenia i odbioru ostatecznego robót.
Przed
przystąpieniem do robót Wykonawca przedstawi Inżynierowi/Kierownikowi projektu
do zatwierdzenia, uzgodniony z odpowiednim zarządem drogi i organem
zarządzającym ruchem, projekt organizacji ruchu i zabezpieczenia robót w
okresie trwania budowy. W zależności od potrzeb i postępu robót projekt
organizacji ruchu powinien być na bieżąco aktualizowany przez Wykonawcę. Każda
zmiana, w stosunku do zatwierdzonego projektu organizacji ruchu, wymaga
każdorazowo ponownego zatwierdzenia projektu.
W
czasie wykonywania robót Wykonawca dostarczy, zainstaluje i będzie obsługiwał
wszystkie tymczasowe urządzenia zabezpieczające takie jak: zapory, światła
ostrzegawcze, sygnały, itp., zapewniając w ten sposób bezpieczeństwo pojazdów i
pieszych.
Wykonawca
zapewni stałe warunki widoczności w dzień i w nocy tych zapór i znaków, dla
których jest to nieodzowne ze względów bezpieczeństwa.
Wszystkie znaki, zapory i inne urządzenia zabezpieczające będą akceptowane przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Fakt
przystąpienia do robót Wykonawca obwieści publicznie przed ich rozpoczęciem w
sposób uzgodniony z Inżynierem/Kierownikiem projektu oraz przez umieszczenie, w
miejscach i ilościach określonych przez Inżyniera/Kierownika projektu, tablic
informacyjnych, których treść będzie zatwierdzona przez Inżyniera/Kierownika
projektu. Tablice informacyjne będą utrzymywane przez Wykonawcę w dobrym stanie
przez cały okres realizacji robót.
Koszt
zabezpieczenia terenu budowy nie podlega odrębnej zapłacie i przyjmuje się, że
jest włączony w cenę kontraktową.
b) Roboty o charakterze inwestycyjnym
Wykonawca
jest zobowiązany do zabezpieczenia terenu budowy w okresie trwania realizacji
kontraktu aż do zakończenia i odbioru ostatecznego robót.
Wykonawca
dostarczy, zainstaluje i będzie utrzymywać tymczasowe urządzenia
zabezpieczające, w tym: ogrodzenia, poręcze, oświetlenie, sygnały i znaki ostrzegawcze
oraz wszelkie inne środki niezbędne do
ochrony robót, wygody społeczności i innych.
W miejscach przylegających do dróg otwartych dla ruchu, Wykonawca ogrodzi lub wyraźnie oznakuje teren budowy, w sposób uzgodniony z Inżynierem/Kierownikiem projektu.
Wjazdy i wyjazdy z terenu budowy przeznaczone dla pojazdów i maszyn pracujących przy realizacji robót, Wykonawca odpowiednio oznakuje w sposób uzgodniony z Inżynierem/Kierownikiem projektu.
Fakt
przystąpienia do robót Wykonawca obwieści publicznie przed ich rozpoczęciem w
sposób uzgodniony z Inżynierem/Kierownikiem projektu oraz przez umieszczenie, w
miejscach i ilościach określonych przez Inżyniera/Kierownika projektu, tablic
informacyjnych, których treść będzie zatwierdzona przez Inżyniera/Kierownika
projektu. Tablice informacyjne będą utrzymywane przez Wykonawcę w dobrym stanie
przez cały okres realizacji robót.
Koszt
zabezpieczenia terenu budowy nie podlega odrębnej zapłacie i przyjmuje się, że
jest włączony w cenę kontraktową.
Wykonawca
ma obowiązek znać i stosować w czasie prowadzenia robót wszelkie przepisy
dotyczące ochrony środowiska naturalnego.
W
okresie trwania budowy i wykańczania robót Wykonawca będzie:
a)
utrzymywać teren budowy i wykopy w stanie bez wody stojącej,
b)
podejmować wszelkie uzasadnione kroki mające na celu
stosowanie się do przepisów i norm dotyczących ochrony środowiska na terenie i
wokół terenu budowy oraz będzie unikać uszkodzeń lub uciążliwości dla osób lub
dóbr publicznych i innych, a wynikających z nadmiernego hałasu, wibracji,
zanieczyszczenia lub innych przyczyn powstałych w następstwie jego sposobu
działania.
Stosując się
do tych wymagań będzie miał szczególny wzgląd na:
1)
lokalizację baz, warsztatów, magazynów, składowisk, ukopów i
dróg dojazdowych,
2)
środki ostrożności i zabezpieczenia przed:
a) zanieczyszczeniem
zbiorników i cieków wodnych pyłami lub substancjami toksycznymi,
b) zanieczyszczeniem
powietrza pyłami i gazami,
c) możliwością
powstania pożaru.
Wykonawca
będzie przestrzegać przepisy ochrony przeciwpożarowej.
Wykonawca
będzie utrzymywać, wymagany na podstawie odpowiednich przepisów sprawny sprzęt
przeciwpożarowy, na terenie baz produkcyjnych, w pomieszczeniach biurowych,
mieszkalnych, magazynach oraz w maszynach i pojazdach.
Materiały
łatwopalne będą składowane w sposób zgodny z odpowiednimi przepisami i
zabezpieczone przed dostępem osób trzecich.
Wykonawca będzie odpowiedzialny za wszelkie straty spowodowane pożarem wywołanym jako rezultat realizacji robót albo przez personel Wykonawcy.
Materiały,
które w sposób trwały są szkodliwe dla otoczenia, nie będą dopuszczone do
użycia.
Nie
dopuszcza się użycia materiałów wywołujących szkodliwe promieniowanie o
stężeniu większym od dopuszczalnego, określonego odpowiednimi przepisami.
Wszelkie
materiały odpadowe użyte do robót będą miały aprobatę techniczną wydaną przez
uprawnioną jednostkę, jednoznacznie określającą brak szkodliwego oddziaływania
tych materiałów na środowisko.
Materiały,
które są szkodliwe dla otoczenia tylko w czasie robót, a po zakończeniu robót
ich szkodliwość zanika (np. materiały pylaste) mogą być użyte pod warunkiem
przestrzegania wymagań technologicznych wbudowania. Jeżeli wymagają tego
odpowiednie przepisy Wykonawca powinien otrzymać zgodę na użycie tych
materiałów od właściwych organów administracji państwowej.
Jeżeli
Wykonawca użył materiałów szkodliwych dla otoczenia zgodnie ze specyfikacjami,
a ich użycie spowodowało jakiekolwiek zagrożenie środowiska, to konsekwencje
tego poniesie Zamawiający.
Wykonawca
odpowiada za ochronę instalacji na powierzchni ziemi i za urządzenia podziemne,
takie jak rurociągi, kable itp. oraz uzyska od odpowiednich władz będących
właścicielami tych urządzeń potwierdzenie informacji dostarczonych mu przez
Zamawiającego w ramach planu ich lokalizacji. Wykonawca zapewni właściwe
oznaczenie i zabezpieczenie przed uszkodzeniem tych instalacji i urządzeń w
czasie trwania budowy.
Wykonawca
zobowiązany jest umieścić w swoim harmonogramie rezerwę czasową dla wszelkiego
rodzaju robót, które mają być wykonane w zakresie przełożenia instalacji i
urządzeń podziemnych na terenie budowy i powiadomić Inżyniera/Kierownika
projektu i władze lokalne o zamiarze rozpoczęcia robót. O fakcie przypadkowego
uszkodzenia tych instalacji Wykonawca bezzwłocznie powiadomi
Inżyniera/Kierownika projektu i zainteresowane władze oraz będzie z nimi
współpracował dostarczając wszelkiej pomocy potrzebnej przy dokonywaniu napraw.
Wykonawca będzie odpowiadać za wszelkie spowodowane przez jego działania
uszkodzenia instalacji na powierzchni ziemi i urządzeń podziemnych wykazanych w
dokumentach dostarczonych mu przez Zamawiającego.
Jeżeli
teren budowy przylega do terenów z zabudową mieszkaniową, Wykonawca będzie
realizować roboty w sposób powodujący minimalne niedogodności dla mieszkańców.
Wykonawca odpowiada za wszelkie uszkodzenia zabudowy mieszkaniowej w
sąsiedztwie budowy, spowodowane jego działalnością.
Inżynier/Kierownik
projektu będzie na bieżąco informowany o wszystkich umowach zawartych pomiędzy
Wykonawcą a właścicielami nieruchomości i dotyczących korzystania z własności i
dróg wewnętrznych. Jednakże, ani Inżynier/Kierownik projektu ani Zamawiający
nie będzie ingerował w takie porozumienia, o ile nie będą one sprzeczne z
postanowieniami zawartymi w warunkach umowy.
Wykonawca będzie stosować się do ustawowych ograniczeń nacisków osi na drogach publicznych przy transporcie materiałów i wyposażenia na i z terenu robót. Wykonawca uzyska wszelkie niezbędne zezwolenia i uzgodnienia od właściwych władz co do przewozu nietypowych wagowo ładunków (ponadnormatywnych) i o każdym takim przewozie będzie powiadamiał Inżyniera/Kierownika projektu. Inżynier/Kierownik projektu może polecić, aby pojazdy nie spełniające tych warunków zostały usunięte z terenu budowy. Pojazdy powodujące nadmierne obciążenie osiowe nie będą dopuszczone na świeżo ukończony fragment budowy w obrębie terenu budowy i Wykonawca będzie odpowiadał za naprawę wszelkich robót w ten sposób uszkodzonych, zgodnie z poleceniami Inżyniera/Kierownika projektu.
Podczas
realizacji robót Wykonawca będzie przestrzegać przepisów dotyczących
bezpieczeństwa i higieny pracy.
W
szczególności Wykonawca ma obowiązek zadbać, aby personel nie wykonywał pracy w
warunkach niebezpiecznych, szkodliwych dla zdrowia oraz nie spełniających
odpowiednich wymagań sanitarnych.
Wykonawca
zapewni i będzie utrzymywał wszelkie urządzenia zabezpieczające, socjalne oraz
sprzęt i odpowiednią odzież dla ochrony życia i zdrowia osób zatrudnionych na
budowie oraz dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego.
Uznaje
się, że wszelkie koszty związane z wypełnieniem wymagań określonych powyżej nie
podlegają odrębnej zapłacie i są uwzględnione w cenie kontraktowej.
Wykonawca
będzie utrzymywać roboty do czasu odbioru ostatecznego. Utrzymanie powinno być
prowadzone w taki sposób, aby budowla drogowa lub jej elementy były w
zadowalającym stanie przez cały czas, do momentu odbioru ostatecznego.
Jeśli
Wykonawca w jakimkolwiek czasie zaniedba utrzymanie, to na polecenie
Inżyniera/Kierownika projektu powinien rozpocząć roboty utrzymaniowe nie
później niż w 24 godziny po otrzymaniu tego polecenia.
Wykonawca
zobowiązany jest znać wszystkie zarządzenia wydane przez władze centralne i
miejscowe oraz inne przepisy, regulaminy i wytyczne, które są w jakikolwiek
sposób związane z wykonywanymi robotami i będzie w pełni odpowiedzialny za
przestrzeganie tych postanowień podczas prowadzenia robót.
Wykonawca będzie przestrzegać praw patentowych i będzie w pełni odpowiedzialny za wypełnienie wszelkich wymagań prawnych odnośnie znaków firmowych, nazw lub innych chronionych praw w odniesieniu do sprzętu, materiałów lub urządzeń użytych lub związanych z wykonywaniem robót i w sposób ciągły będzie informować Inżyniera/Kierownika projektu o swoich działaniach, przedstawiając kopie zezwoleń i inne odnośne dokumenty. Wszelkie straty, koszty postępowania, obciążenia i wydatki wynikłe z lub związane z naruszeniem jakichkolwiek praw patentowych pokryje Wykonawca, z wyjątkiem przypadków, kiedy takie naruszenie wyniknie z wykonania projektu lub specyfikacji dostarczonej przez Inżyniera/Kierownika projektu.
1.5.13. Równoważność norm i zbiorów przepisów prawnych
Gdziekolwiek
w dokumentach kontraktowych powołane są konkretne normy i przepisy, które
spełniać mają materiały, sprzęt i inne towary oraz wykonane i zbadane roboty,
będą obowiązywać postanowienia najnowszego wydania lub poprawionego wydania
powołanych norm i przepisów o ile w warunkach kontraktu nie postanowiono
inaczej. W przypadku gdy powołane normy i przepisy są państwowe lub odnoszą się
do konkretnego kraju lub regionu, mogą być również stosowane inne odpowiednie
normy zapewniające równy lub wyższy poziom wykonania niż powołane normy lub
przepisy, pod warunkiem ich sprawdzenia i pisemnego zatwierdzenia przez
Inżyniera/Kierownika projektu. Różnice pomiędzy powołanymi normami a ich
proponowanymi zamiennikami muszą być dokładnie opisane przez Wykonawcę i
przedłożone Inżynierowi/Kierownikowi projektu do zatwierdzenia.
1.5.14. Wykopaliska
Wszelkie
wykopaliska, monety, przedmioty wartościowe, budowle oraz inne pozostałości o
znaczeniu geologicznym lub archeologicznym odkryte na terenie budowy będą
uważane za własność Zamawiającego. Wykonawca zobowiązany jest powiadomić
Inżyniera/Kierownika projektu i postępować zgodnie z jego poleceniami. Jeżeli w
wyniku tych poleceń Wykonawca poniesie koszty i/lub wystąpią opóźnienia w
robotach, Inżynier/Kierownik projektu po uzgodnieniu z Zamawiającym i Wykonawcą
ustali wydłużenie czasu wykonania robót i/lub wysokość kwoty, o którą należy
zwiększyć cenę kontraktową.
1.6. Zaplecze Zamawiającego (o ile warunki kontraktu przewidują
realizację)
Wykonawca zobowiązany jest
zabezpieczyć Zamawiającemu, pomieszczenia biurowe, sprzęt, transport oraz inne
urządzenia towarzyszące, zgodnie z wymaganiami podanymi w D-M-00.00.01
„Zaplecze Zamawiającego”.
Co
najmniej na trzy tygodnie przed zaplanowanym wykorzystaniem jakichkolwiek
materiałów przeznaczonych do robót, Wykonawca przedstawi
Inżynierowi/Kierownikowi projektu do zatwierdzenia, szczegółowe informacje
dotyczące proponowanego źródła wytwarzania, zamawiania lub wydobywania tych
materiałów jak również odpowiednie świadectwa badań laboratoryjnych oraz próbki
materiałów.
Zatwierdzenie
partii materiałów z danego źródła nie oznacza automatycznie, że wszelkie
materiały z danego źródła uzyskają zatwierdzenie.
Wykonawca
zobowiązany jest do prowadzenia badań w celu wykazania, że materiały uzyskane z
dopuszczonego źródła w sposób ciągły spełniają wymagania SST w czasie
realizacji robót.
Wykonawca
odpowiada za uzyskanie pozwoleń od właścicieli i odnośnych władz na pozyskanie
materiałów ze źródeł miejscowych włączając w to źródła wskazane przez
Zamawiającego i jest zobowiązany dostarczyć Inżynierowi/Kierownikowi projektu
wymagane dokumenty przed rozpoczęciem eksploatacji źródła.
Wykonawca
przedstawi Inżynierowi/Kierownikowi projektu do zatwierdzenia dokumentację
zawierającą raporty z badań terenowych i laboratoryjnych oraz proponowaną przez
siebie metodę wydobycia i selekcji, uwzględniając aktualne decyzje o
eksploatacji, organów administracji państwowej i samorządowej.
Wykonawca
ponosi odpowiedzialność za spełnienie wymagań ilościowych i jakościowych
materiałów pochodzących ze źródeł miejscowych.
Wykonawca
ponosi wszystkie koszty, z tytułu wydobycia materiałów, dzierżawy i inne jakie
okażą się potrzebne w związku z
dostarczeniem materiałów do robót.
Humus i
nadkład czasowo zdjęte z terenu wykopów, dokopów i miejsc pozyskania materiałów
miejscowych będą formowane w hałdy i wykorzystane przy zasypce i rekultywacji
terenu po ukończeniu robót.
Wszystkie odpowiednie materiały pozyskane z wykopów na terenie budowy lub z innych miejsc wskazanych w dokumentach umowy będą wykorzystane do robót lub odwiezione na odkład odpowiednio do wymagań umowy lub wskazań Inżyniera/Kierownika projektu.
Wykonawca nie będzie prowadzić żadnych wykopów w obrębie terenu budowy poza tymi, które zostały wyszczególnione w dokumentach umowy, chyba, że uzyska na to pisemną zgodę Inżyniera/Kierownika projektu.
Eksploatacja
źródeł materiałów będzie zgodna z wszelkimi regulacjami prawnymi obowiązującymi
na danym obszarze.
Materiały nie odpowiadające wymaganiom zostaną przez Wykonawcę wywiezione z terenu budowy i złożone w miejscu wskazanym przez Inżyniera/Kierownika projektu. Jeśli Inżynier/Kierownik projektu zezwoli Wykonawcy na użycie tych materiałów do innych robót, niż te dla których zostały zakupione, to koszt tych materiałów zostanie odpowiednio przewartościowany (skorygowany) przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Każdy
rodzaj robót, w którym znajdują się nie zbadane i nie zaakceptowane materiały,
Wykonawca wykonuje na własne ryzyko, licząc się z jego nieprzyjęciem,
usunięciem i niezapłaceniem
Jeśli
dokumentacja projektowa lub SST przewidują możliwość wariantowego zastosowania
rodzaju materiału w wykonywanych robotach, Wykonawca powiadomi
Inżyniera/Kierownika projektu o swoim zamiarze co najmniej 3 tygodnie przed
użyciem tego materiału, albo w okresie dłuższym, jeśli będzie to potrzebne z
uwagi na wykonanie badań wymaganych przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Wybrany i zaakceptowany rodzaj materiału nie może być później zmieniany bez zgody
Inżyniera/Kierownika projektu.
Wykonawca zapewni, aby tymczasowo składowane materiały, do czasu gdy będą one użyte do robót, były zabezpieczone przed zanieczyszczeniami, zachowały swoją jakość i właściwości i były dostępne do kontroli przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Miejsca
czasowego składowania materiałów będą zlokalizowane w obrębie terenu budowy w
miejscach uzgodnionych z Inżynierem/Kierownikiem projektu lub poza terenem
budowy w miejscach zorganizowanych przez Wykonawcę i zaakceptowanych przez
Inżyniera/Kierownika projektu.
Wytwórnie
materiałów mogą być okresowo kontrolowane przez Inżyniera/Kierownika projektu w
celu sprawdzenia zgodności stosowanych metod produkcji z wymaganiami. Próbki
materiałów mogą być pobierane w celu sprawdzenia ich właściwości. Wyniki tych
kontroli będą stanowić podstawę do akceptacji określonej partii materiałów pod
względem jakości.
W
przypadku, gdy Inżynier/Kierownik projektu będzie przeprowadzał inspekcję
wytwórni, muszą być spełnione następujące warunki:
a)
Inżynier/Kierownik projektu będzie miał zapewnioną współpracę
i pomoc Wykonawcy oraz producenta materiałów w czasie przeprowadzania
inspekcji,
b)
Inżynier/Kierownik projektu będzie miał wolny dostęp, w
dowolnym czasie, do tych części wytwórni, gdzie odbywa się produkcja materiałów
przeznaczonych do realizacji robót,
c) Jeżeli
produkcja odbywa się w miejscu nie należącym do Wykonawcy, Wykonawca uzyska dla
Inżyniera/Kierownika projektu zezwolenie dla przeprowadzenia inspekcji i badań
w tych miejscach.
Wykonawca
jest zobowiązany do używania jedynie takiego sprzętu, który nie spowoduje
niekorzystnego wpływu na jakość wykonywanych robót. Sprzęt używany do robót
powinien być zgodny z ofertą Wykonawcy i powinien odpowiadać pod względem typów
i ilości wskazaniom zawartym w SST, PZJ lub projekcie organizacji robót,
zaakceptowanym przez Inżyniera/Kierownika projektu; w przypadku braku ustaleń w
wymienionych wyżej dokumentach, sprzęt powinien być uzgodniony i zaakceptowany
przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Liczba
i wydajność sprzętu powinny gwarantować przeprowadzenie robót, zgodnie z
zasadami określonymi w dokumentacji projektowej, SST i wskazaniach Inżyniera/Kierownika
projektu.
Sprzęt
będący własnością Wykonawcy lub wynajęty do wykonania robót ma być utrzymywany
w dobrym stanie i gotowości do pracy. Powinien być zgodny z normami ochrony
środowiska i przepisami dotyczącymi jego użytkowania.
Wykonawca
dostarczy Inżynierowi/Kierownikowi projektu kopie dokumentów potwierdzających
dopuszczenie sprzętu do użytkowania i badań okresowych, tam gdzie jest to
wymagane przepisami.
Wykonawca
będzie konserwować sprzęt jak również naprawiać lub wymieniać sprzęt
niesprawny.
Jeżeli
dokumentacja projektowa lub SST przewidują możliwość wariantowego użycia
sprzętu przy wykonywanych robotach, Wykonawca powiadomi Inżyniera/Kierownika
projektu o swoim zamiarze wyboru i uzyska jego akceptację przed użyciem
sprzętu. Wybrany sprzęt, po akceptacji Inżyniera/Kierownika projektu, nie może
być później zmieniany bez jego zgody.
Jakikolwiek
sprzęt, maszyny, urządzenia i narzędzia nie gwarantujące zachowania warunków
umowy, zostaną przez Inżyniera/Kierownika projektu zdyskwalifikowane i nie
dopuszczone do robót.
Wykonawca
jest zobowiązany do stosowania jedynie takich środków transportu, które nie
wpłyną niekorzystnie na jakość wykonywanych robót i właściwości przewożonych
materiałów.
Liczba
środków transportu powinna zapewniać prowadzenie robót zgodnie z zasadami
określonymi w dokumentacji projektowej, SST i wskazaniach Inżyniera/Kierownika
projektu, w terminie przewidzianym umową.
Przy
ruchu na drogach publicznych pojazdy będą spełniać wymagania dotyczące
przepisów ruchu drogowego w odniesieniu do dopuszczalnych nacisków na oś i
innych parametrów technicznych. Środki transportu nie spełniające tych warunków
mogą być dopuszczone przez Inżyniera/Kierownika projektu, pod warunkiem
przywrócenia stanu pierwotnego użytkowanych odcinków dróg na koszt Wykonawcy.
Wykonawca
będzie usuwać na bieżąco, na własny koszt, wszelkie zanieczyszczenia,
uszkodzenia spowodowane jego pojazdami na drogach publicznych oraz dojazdach do
terenu budowy.
Wykonawca
jest odpowiedzialny za prowadzenie robót zgodnie z warunkami umowy oraz za
jakość zastosowanych materiałów i wykonywanych robót, za ich zgodność z
dokumentacją projektową, wymaganiami SST, PZJ, projektem organizacji robót
opracowanym przez Wykonawcę oraz poleceniami Inżyniera/Kierownika projektu.
Wykonawca jest odpowiedzialny za stosowane metody wykonywania robót.
Wykonawca
jest odpowiedzialny za dokładne wytyczenie w planie i wyznaczenie wysokości
wszystkich elementów robót zgodnie z wymiarami i rzędnymi określonymi w
dokumentacji projektowej lub przekazanymi na piśmie przez Inżyniera/Kierownika
projektu.
Błędy
popełnione przez Wykonawcę w wytyczeniu i wyznaczaniu robót zostaną, usunięte
przez Wykonawcę na własny koszt, z wyjątkiem, kiedy dany błąd okaże się
skutkiem błędu zawartego w danych dostarczonych Wykonawcy na piśmie przez
Inżyniera/Kierownika projektu.
Sprawdzenie
wytyczenia robót lub wyznaczenia wysokości przez Inżyniera/Kierownika projektu
nie zwalnia Wykonawcy od odpowiedzialności za ich dokładność.
Decyzje
Inżyniera/Kierownika projektu dotyczące akceptacji lub odrzucenia materiałów i
elementów robót będą oparte na wymaganiach określonych w dokumentach umowy,
dokumentacji projektowej i w SST, a także w normach i wytycznych. Przy
podejmowaniu decyzji Inżynier/Kierownik projektu uwzględni wyniki badań
materiałów i robót, rozrzuty normalnie występujące przy produkcji i przy
badaniach materiałów, doświadczenia z przeszłości, wyniki badań naukowych oraz
inne czynniki wpływające na rozważaną kwestię.
Polecenia
Inżyniera/Kierownika projektu powinny być wykonywane przez Wykonawcę w czasie
określonym przez Inżyniera/Kierownika projektu, pod groźbą zatrzymania robót.
Skutki finansowe z tego tytułu poniesie Wykonawca.
Wykonawca jest zobowiązany opracować i przedstawić do akceptacji Inżyniera/Kierownika projektu program zapewnienia jakości. W programie zapewnienia jakości Wykonawca powinien określić, zamierzony sposób wykonywania robót, możliwości techniczne, kadrowe i plan organizacji robót gwarantujący wykonanie robót zgodnie z dokumentacją projektową, SST oraz ustaleniami.
Program
zapewnienia jakości powinien zawierać:
a) część ogólną opisującą:
-
organizację wykonania robót, w tym terminy i sposób
prowadzenia robót,
-
organizację ruchu na budowie wraz z oznakowaniem robót,
- sposób zapewnienia bhp.,
-
wykaz zespołów roboczych, ich kwalifikacje i
przygotowanie praktyczne,
-
wykaz osób odpowiedzialnych za jakość i terminowość
wykonania poszczególnych elementów robót,
-
system (sposób i procedurę) proponowanej kontroli i
sterowania jakością wykonywanych robót,
-
wyposażenie w sprzęt i urządzenia do pomiarów i
kontroli (opis laboratorium własnego lub laboratorium, któremu Wykonawca
zamierza zlecić prowadzenie badań),
- sposób oraz formę gromadzenia wyników badań laboratoryjnych, zapis pomiarów, nastaw mechanizmów sterujących, a także wyciąganych wniosków i zastosowanych korekt w procesie technologicznym, proponowany sposób i formę przekazywania tych informacji Inżynierowi/Kierownikowi projektu;
b) część szczegółową opisującą dla
każdego asortymentu robót:
-
wykaz maszyn i urządzeń stosowanych na budowie z ich
parametrami technicznymi oraz wyposażeniem w mechanizmy do sterowania i
urządzenia pomiarowo-kontrolne,
-
rodzaje i ilość środków transportu oraz urządzeń do
magazynowania i załadunku materiałów, spoiw, lepiszczy, kruszyw itp.,
-
sposób zabezpieczenia i ochrony ładunków przed utratą
ich właściwości w czasie transportu,
- sposób i procedurę pomiarów i badań (rodzaj i częstotliwość, pobieranie próbek, legalizacja i sprawdzanie urządzeń, itp.) prowadzonych podczas dostaw materiałów, wytwarzania mieszanek i wykonywania poszczególnych elementów robót,
-
sposób postępowania z materiałami i robotami nie
odpowiadającymi wymaganiom.
Celem
kontroli robót będzie takie sterowanie ich przygotowaniem i wykonaniem, aby
osiągnąć założoną jakość robót.
Wykonawca
jest odpowiedzialny za pełną kontrolę robót i jakości materiałów. Wykonawca
zapewni odpowiedni system kontroli, włączając personel, laboratorium, sprzęt,
zaopatrzenie i wszystkie urządzenia niezbędne do pobierania próbek i badań
materiałów oraz robót.
Przed
zatwierdzeniem systemu kontroli Inżynier/Kierownik projektu może zażądać od
Wykonawcy przeprowadzenia badań w celu zademonstrowania, że poziom ich
wykonywania jest zadowalający.
Wykonawca
będzie przeprowadzać pomiary i badania materiałów oraz robót z częstotliwością
zapewniającą stwierdzenie, że roboty wykonano zgodnie z wymaganiami zawartymi w
dokumentacji projektowej i SST
Minimalne
wymagania co do zakresu badań i ich częstotliwość są określone w SST, normach i
wytycznych. W przypadku, gdy nie zostały one tam określone, Inżynier/Kierownik
projektu ustali jaki zakres kontroli jest konieczny, aby zapewnić wykonanie
robót zgodnie z umową.
Wykonawca
dostarczy Inżynierowi/Kierownikowi projektu świadectwa, że wszystkie stosowane
urządzenia i sprzęt badawczy posiadają ważną legalizację, zostały prawidłowo
wykalibrowane i odpowiadają wymaganiom norm określających procedury badań.
Inżynier/Kierownik projektu będzie mieć nieograniczony dostęp do pomieszczeń laboratoryjnych, w celu ich inspekcji.
Inżynier/Kierownik
projektu będzie przekazywać Wykonawcy pisemne informacje o jakichkolwiek
niedociągnięciach dotyczących urządzeń laboratoryjnych, sprzętu, zaopatrzenia
laboratorium, pracy personelu lub metod badawczych. Jeżeli niedociągnięcia te
będą tak poważne, że mogą wpłynąć ujemnie na wyniki badań, Inżynier/Kierownik
projektu natychmiast wstrzyma użycie do robót badanych materiałów i dopuści je
do użycia dopiero wtedy, gdy niedociągnięcia w pracy laboratorium Wykonawcy
zostaną usunięte i stwierdzona zostanie odpowiednia jakość tych materiałów.
Wszystkie
koszty związane z organizowaniem i prowadzeniem badań materiałów ponosi
Wykonawca.
Próbki
będą pobierane losowo. Zaleca się stosowanie statystycznych metod pobierania
próbek, opartych na zasadzie, że wszystkie jednostkowe elementy produkcji mogą
być z jednakowym prawdopodobieństwem wytypowane do badań.
Inżynier/Kierownik
projektu będzie mieć zapewnioną możliwość udziału w pobieraniu próbek.
Pojemniki
do pobierania próbek będą dostarczone przez Wykonawcę i zatwierdzone przez
Inżyniera/Kierownika projektu. Próbki dostarczone przez Wykonawcę do badań
wykonywanych przez Inżyniera/Kierownik projektu będą odpowiednio opisane i
oznakowane, w sposób zaakceptowany przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Na
zlecenie Inżyniera/Kierownika projektu Wykonawca będzie przeprowadzać dodatkowe
badania tych materiałów, które budzą wątpliwości co do jakości, o ile
kwestionowane materiały nie zostaną przez Wykonawcę usunięte lub ulepszone z
własnej woli. Koszty tych dodatkowych badań pokrywa Wykonawca tylko w przypadku
stwierdzenia usterek; w przeciwnym przypadku koszty te pokrywa Zamawiający.
Wszystkie badania i pomiary będą przeprowadzone zgodnie z wymaganiami norm. W przypadku, gdy normy nie obejmują jakiegokolwiek badania wymaganego w SST, stosować można wytyczne krajowe, albo inne procedury, zaakceptowane przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Przed
przystąpieniem do pomiarów lub badań, Wykonawca powiadomi Inżyniera/Kierownika
projektu o rodzaju, miejscu i terminie pomiaru lub badania. Po wykonaniu
pomiaru lub badania, Wykonawca przedstawi na piśmie ich wyniki do akceptacji
Inżyniera/Kierownika projektu.
Wykonawca
będzie przekazywać Inżynierowi/Kierownikowi projektu kopie raportów z wynikami
badań jak najszybciej, nie później jednak niż w terminie określonym w programie
zapewnienia jakości.
Wyniki
badań (kopie) będą przekazywane Inżynierowi/Kierownikowi projektu na formularzach
według dostarczonego przez niego wzoru lub innych, przez niego zaaprobowanych.
Inżynier/Kierownik
projektu jest uprawniony do dokonywania kontroli, pobierania próbek i badania
materiałów w miejscu ich wytwarzania/pozyskiwania, a Wykonawca i producent
materiałów powinien udzielić mu niezbędnej pomocy.
Inżynier/Kierownik
projektu, dokonując weryfikacji systemu kontroli robót prowadzonego przez
Wykonawcę, poprzez między innymi swoje badania, będzie oceniać zgodność
materiałów i robót z wymaganiami SST na podstawie wyników własnych badań
kontrolnych jak i wyników badań dostarczonych przez Wykonawcę.
Inżynier/Kierownik
projektu powinien pobierać próbki materiałów i prowadzić badania niezależnie od
Wykonawcy, na swój koszt. Jeżeli wyniki tych badań wykażą, że raporty Wykonawcy
są niewiarygodne, to Inżynier/Kierownik projektu oprze się wyłącznie na własnych
badaniach przy ocenie zgodności materiałów i robót z dokumentacją projektową i
SST. Może również zlecić, sam lub poprzez Wykonawcę, przeprowadzenie powtórnych
lub dodatkowych badań niezależnemu laboratorium. W takim przypadku całkowite
koszty powtórnych lub dodatkowych badań i pobierania próbek poniesione zostaną
przez Wykonawcę.
Inżynier/Kierownik
projektu może dopuścić do użycia tylko te materiały, które posiadają:
1. certyfikat na znak bezpieczeństwa wykazujący, że zapewniono zgodność z kryteriami technicznymi określonymi na podstawie Polskich Norm, aprobat technicznych oraz właściwych przepisów i dokumentów technicznych,
2.
deklarację zgodności lub certyfikat zgodności z:
-
Polską Normą lub
-
aprobatą techniczną, w przypadku wyrobów, dla których
nie ustanowiono Polskiej Normy, jeżeli nie są objęte certyfikacją określoną w
pkt 1
i które spełniają
wymogi SST.
W
przypadku materiałów, dla których ww. dokumenty są wymagane przez SST, każda
partia dostarczona do robót będzie posiadać te dokumenty, określające w sposób
jednoznaczny jej cechy.
Produkty
przemysłowe muszą posiadać ww. dokumenty wydane przez producenta, a w razie
potrzeby poparte wynikami badań wykonanych przez niego. Kopie wyników tych
badań będą dostarczone przez Wykonawcę Inżynierowi/Kierownikowi projektu.
Jakiekolwiek
materiały, które nie spełniają tych wymagań będą odrzucone.
(1) Dziennik budowy
Dziennik
budowy jest wymaganym dokumentem prawnym obowiązującym Zamawiającego i
Wykonawcę w okresie od przekazania Wykonawcy terenu budowy do końca okresu
gwarancyjnego. Odpowiedzialność za prowadzenie dziennika budowy zgodnie z
obowiązującymi przepisami [2] spoczywa na Wykonawcy.
Zapisy
w dzienniku budowy będą dokonywane na bieżąco i będą dotyczyć przebiegu robót,
stanu bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz technicznej i gospodarczej strony
budowy.
Każdy zapis w dzienniku budowy będzie opatrzony datą jego dokonania, podpisem osoby, która dokonała zapisu, z podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego. Zapisy będą czytelne, dokonane trwałą techniką, w porządku chronologicznym, bezpośrednio jeden pod drugim, bez przerw.
Załączone
do dziennika budowy protokoły i inne dokumenty będą oznaczone kolejnym numerem
załącznika i opatrzone datą i podpisem Wykonawcy i Inżyniera/Kierownika
projektu.
Do
dziennika budowy należy wpisywać w szczególności:
- datę
przekazania Wykonawcy terenu budowy,
- datę
przekazania przez Zamawiającego dokumentacji projektowej,
- datę
uzgodnienia przez Inżyniera/Kierownika projektu programu zapewnienia jakości i
harmonogramów robót,
- terminy rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych elementów robót,
- przebieg
robót, trudności i przeszkody w ich prowadzeniu, okresy i przyczyny przerw w
robotach,
- uwagi
i polecenia Inżyniera/Kierownika projektu,
- daty
zarządzenia wstrzymania robót, z podaniem powodu,
- zgłoszenia
i daty odbiorów robót zanikających i ulegających zakryciu, częściowych i
ostatecznych odbiorów robót,
- wyjaśnienia,
uwagi i propozycje Wykonawcy,
- stan pogody i temperaturę powietrza w okresie wykonywania robót podlegających ograniczeniom lub wymaganiom szczególnym w związku z warunkami klimatycznymi,
- zgodność
rzeczywistych warunków geotechnicznych z ich opisem w dokumentacji projektowej,
- dane
dotyczące czynności geodezyjnych (pomiarowych) dokonywanych przed i w trakcie
wykonywania robót,
- dane
dotyczące sposobu wykonywania zabezpieczenia robót,
- dane
dotyczące jakości materiałów, pobierania próbek oraz wyniki przeprowadzonych
badań z podaniem, kto je przeprowadzał,
- wyniki
prób poszczególnych elementów budowli z podaniem, kto je przeprowadzał,
- inne istotne informacje o przebiegu robót.
Propozycje,
uwagi i wyjaśnienia Wykonawcy, wpisane do dziennika budowy będą przedłożone
Inżynierowi/Kierownikowi projektu do ustosunkowania się.
Decyzje
Inżyniera/Kierownika projektu wpisane do dziennika budowy Wykonawca podpisuje z
zaznaczeniem ich przyjęcia lub zajęciem stanowiska.
Wpis
projektanta do dziennika budowy obliguje Inżyniera/Kierownika projektu do
ustosunkowania się. Projektant nie jest jednak stroną umowy i nie ma uprawnień
do wydawania poleceń Wykonawcy robót.
(2) Książka obmiarów
Książka
obmiarów stanowi dokument pozwalający na rozliczenie faktycznego postępu
każdego z elementów robót. Obmiary wykonanych robót przeprowadza się w sposób
ciągły w jednostkach przyjętych w kosztorysie i wpisuje do książki obmiarów.
(3) Dokumenty laboratoryjne
Dzienniki
laboratoryjne, deklaracje zgodności lub certyfikaty zgodności materiałów,
orzeczenia o jakości materiałów, recepty robocze i kontrolne wyniki badań
Wykonawcy będą gromadzone w formie uzgodnionej w programie zapewnienia jakości.
Dokumenty te stanowią załączniki do odbioru robót. Winny być udostępnione na
każde życzenie Inżyniera/Kierownika projektu.
(4) Pozostałe dokumenty budowy
Do
dokumentów budowy zalicza się, oprócz wymienionych w punktach (1) - (3)
następujące dokumenty:
a) pozwolenie
na realizację zadania budowlanego,
b) protokoły
przekazania terenu budowy,
c) umowy cywilno-prawne z osobami trzecimi i inne umowy cywilno-prawne,
d) protokoły
odbioru robót,
e) protokoły
z narad i ustaleń,
f) korespondencję
na budowie.
(5) Przechowywanie dokumentów budowy
Dokumenty
budowy będą przechowywane na terenie budowy w miejscu odpowiednio
zabezpieczonym.
Zaginięcie
któregokolwiek z dokumentów budowy spowoduje jego natychmiastowe odtworzenie w
formie przewidzianej prawem.
Wszelkie
dokumenty budowy będą zawsze dostępne dla Inżyniera/Kierownika projektu i
przedstawiane do wglądu na życzenie Zamawiającego.
Obmiar robót będzie określać faktyczny zakres wykonywanych robót zgodnie z dokumentacją projektową i SST, w jednostkach ustalonych w kosztorysie.
Obmiaru
robót dokonuje Wykonawca po pisemnym powiadomieniu Inżyniera/Kierownika
projektu o zakresie obmierzanych robót i terminie obmiaru, co najmniej na 3 dni
przed tym terminem.
Wyniki
obmiaru będą wpisane do książki obmiarów.
Jakikolwiek
błąd lub przeoczenie (opuszczenie) w ilościach podanych w ślepym kosztorysie
lub gdzie indziej w SST nie zwalnia Wykonawcy od obowiązku ukończenia
wszystkich robót. Błędne dane zostaną poprawione wg instrukcji
Inżyniera/Kierownika projektu na piśmie.
Obmiar
gotowych robót będzie przeprowadzony z częstością wymaganą do celu miesięcznej
płatności na rzecz Wykonawcy lub w innym czasie określonym w umowie lub
oczekiwanym przez Wykonawcę i Inżyniera/Kierownika projektu.
Długości
i odległości pomiędzy wyszczególnionymi punktami skrajnymi będą obmierzone
poziomo wzdłuż linii osiowej.
Jeśli
SST właściwe dla danych robót nie wymagają tego inaczej, objętości będą
wyliczone w m3 jako długość pomnożona przez średni przekrój.
Ilości,
które mają być obmierzone wagowo, będą ważone w tonach lub kilogramach zgodnie
z wymaganiami SST.
Wszystkie
urządzenia i sprzęt pomiarowy, stosowany w czasie obmiaru robót będą
zaakceptowane przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Urządzenia
i sprzęt pomiarowy zostaną dostarczone przez Wykonawcę. Jeżeli urządzenia te
lub sprzęt wymagają badań atestujących to Wykonawca będzie posiadać ważne
świadectwa legalizacji.
Wszystkie
urządzenia pomiarowe będą przez Wykonawcę utrzymywane w dobrym stanie, w całym
okresie trwania robót.
Wykonawca
dostarczy i zainstaluje urządzenia wagowe odpowiadające odnośnym wymaganiom SST
Będzie utrzymywać to wyposażenie zapewniając w sposób ciągły zachowanie
dokładności wg norm zatwierdzonych przez Inżyniera/Kierownika projektu.
Obmiary będą przeprowadzone przed częściowym lub ostatecznym odbiorem odcinków robót, a także w przypadku występowania dłuższej przerwy w robotach.
Obmiar
robót zanikających przeprowadza się w czasie ich wykonywania.
Obmiar
robót podlegających zakryciu przeprowadza się przed ich zakryciem.
Roboty
pomiarowe do obmiaru oraz nieodzowne obliczenia będą wykonane w sposób
zrozumiały i jednoznaczny.
Wymiary
skomplikowanych powierzchni lub objętości będą uzupełnione odpowiednimi
szkicami umieszczonymi na karcie książki obmiarów. W razie braku miejsca szkice
mogą być dołączone w formie oddzielnego załącznika do książki obmiarów, którego
wzór zostanie uzgodniony z Inżynierem/Kierownikiem projektu.
W
zależności od ustaleń odpowiednich SST, roboty podlegają następującym etapom
odbioru:
a)
odbiorowi robót zanikających i ulegających zakryciu,
b)
odbiorowi częściowemu,
c) odbiorowi ostatecznemu,
d) odbiorowi pogwarancyjnemu.
Odbiór
robót zanikających i ulegających zakryciu polega na finalnej ocenie ilości i
jakości wykonywanych robót, które w dalszym procesie realizacji ulegną
zakryciu.
Odbiór
robót zanikających i ulegających zakryciu będzie dokonany w czasie
umożliwiającym wykonanie ewentualnych korekt i poprawek bez hamowania ogólnego
postępu robót.
Odbioru
robót dokonuje Inżynier/Kierownik projektu.
Gotowość
danej części robót do odbioru zgłasza Wykonawca wpisem do dziennika budowy i
jednoczesnym powiadomieniem Inżyniera/Kierownika projektu. Odbiór będzie
przeprowadzony niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od daty
zgłoszenia wpisem do dziennika budowy i powiadomienia o tym fakcie
Inżyniera/Kierownika projektu.
Jakość i ilość robót ulegających zakryciu ocenia Inżynier/Kierownik projektu na podstawie dokumentów zawierających komplet wyników badań laboratoryjnych i w oparciu o przeprowadzone pomiary, w konfrontacji z dokumentacją projektową, SST i uprzednimi ustaleniami.
Odbiór częściowy polega na ocenie ilości i jakości
wykonanych części robót. Odbioru częściowego robót dokonuje się wg zasad jak
przy odbiorze ostatecznym robót. Odbioru robót dokonuje Inżynier/Kierownik
projektu.
8.4.1. Zasady odbioru ostatecznego robót
Odbiór
ostateczny polega na finalnej ocenie rzeczywistego wykonania robót w
odniesieniu do ich ilości, jakości i wartości.
Całkowite
zakończenie robót oraz gotowość do odbioru ostatecznego będzie stwierdzona
przez Wykonawcę wpisem do dziennika budowy z bezzwłocznym powiadomieniem na
piśmie o tym fakcie Inżyniera/Kierownika projektu.
Odbiór
ostateczny robót nastąpi w terminie ustalonym w dokumentach umowy, licząc od
dnia potwierdzenia przez Inżyniera/Kierownika projektu zakończenia robót i
przyjęcia dokumentów, o których mowa w punkcie 8.4.2.
Odbioru
ostatecznego robót dokona komisja wyznaczona przez Zamawiającego w obecności
Inżyniera/Kierownika projektu i Wykonawcy. Komisja odbierająca roboty dokona
ich oceny jakościowej na podstawie przedłożonych dokumentów, wyników badań i pomiarów,
ocenie wizualnej oraz zgodności wykonania robót z dokumentacją projektową i
SST.
W toku odbioru
ostatecznego robót komisja zapozna się z realizacją ustaleń przyjętych w
trakcie odbiorów robót zanikających i ulegających zakryciu, zwłaszcza w
zakresie wykonania robót uzupełniających i robót poprawkowych.
W
przypadkach niewykonania wyznaczonych robót poprawkowych lub robót
uzupełniających w warstwie ścieralnej lub robotach wykończeniowych, komisja
przerwie swoje czynności i ustali nowy termin odbioru ostatecznego.
W
przypadku stwierdzenia przez komisję, że jakość wykonywanych robót w
poszczególnych asortymentach nieznacznie odbiega od wymaganej dokumentacją
projektową i SST z uwzględnieniem tolerancji i nie ma większego wpływu na cechy
eksploatacyjne obiektu i bezpieczeństwo ruchu, komisja dokona potrąceń,
oceniając pomniejszoną wartość wykonywanych robót w stosunku do wymagań
przyjętych w dokumentach umowy.
Podstawowym
dokumentem do dokonania odbioru ostatecznego robót jest protokół odbioru
ostatecznego robót sporządzony wg wzoru ustalonego przez Zamawiającego.
Do
odbioru ostatecznego Wykonawca jest zobowiązany przygotować następujące
dokumenty:
1.
dokumentację projektową podstawową z naniesionymi zmianami
oraz dodatkową, jeśli została sporządzona w trakcie realizacji umowy,
2.
szczegółowe specyfikacje techniczne (podstawowe z dokumentów
umowy i ew. uzupełniające lub zamienne),
3. recepty i ustalenia technologiczne,
4.
dzienniki budowy i książki obmiarów (oryginały),
5.
wyniki pomiarów kontrolnych oraz badań i oznaczeń
laboratoryjnych, zgodne z SST i ew. PZJ,
6.
deklaracje zgodności lub certyfikaty zgodności wbudowanych
materiałów zgodnie z SST i ew. PZJ,
7.
opinię technologiczną sporządzoną na podstawie wszystkich
wyników badań i pomiarów załączonych do dokumentów odbioru, wykonanych zgodnie
z SST i PZJ,
8.
rysunki (dokumentacje) na wykonanie robót towarzyszących (np.
na przełożenie linii telefonicznej, energetycznej, gazowej, oświetlenia itp.)
oraz protokoły odbioru i przekazania tych robót właścicielom urządzeń,
9. geodezyjną inwentaryzację powykonawczą robót i sieci uzbrojenia terenu,
10.
kopię mapy zasadniczej powstałej w wyniku geodezyjnej
inwentaryzacji powykonawczej.
W
przypadku, gdy wg komisji, roboty pod względem przygotowania dokumentacyjnego
nie będą gotowe do odbioru ostatecznego, komisja w porozumieniu z Wykonawcą
wyznaczy ponowny termin odbioru ostatecznego robót.
Wszystkie
zarządzone przez komisję roboty poprawkowe lub uzupełniające będą zestawione wg
wzoru ustalonego przez Zamawiającego.
Termin wykonania robót poprawkowych i robót uzupełniających wyznaczy komisja.
Odbiór
pogwarancyjny polega na ocenie wykonanych robót związanych z usunięciem wad
stwierdzonych przy odbiorze ostatecznym i zaistniałych w okresie gwarancyjnym.
Odbiór
pogwarancyjny będzie dokonany na podstawie oceny wizualnej obiektu z
uwzględnieniem zasad opisanych w punkcie 8.4 „Odbiór ostateczny robót”.
Podstawą płatności jest cena jednostkowa skalkulowana przez Wykonawcę za jednostkę obmiarową ustaloną dla danej pozycji kosztorysu.
Dla
pozycji kosztorysowych wycenionych ryczałtowo podstawą płatności jest wartość
(kwota) podana przez Wykonawcę w danej pozycji kosztorysu.
Cena
jednostkowa lub kwota ryczałtowa pozycji kosztorysowej będzie uwzględniać
wszystkie czynności, wymagania i badania składające się na jej wykonanie,
określone dla tej roboty w SST i w dokumentacji projektowej.
Ceny
jednostkowe lub kwoty ryczałtowe robót będą obejmować:
- robociznę
bezpośrednią wraz z towarzyszącymi kosztami,
- wartość zużytych materiałów wraz z kosztami zakupu, magazynowania, ewentualnych ubytków i transportu na teren budowy,
- wartość
pracy sprzętu wraz z towarzyszącymi kosztami,
- koszty
pośrednie, zysk kalkulacyjny i ryzyko,
- podatki
obliczone zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Do cen
jednostkowych nie należy wliczać podatku VAT.
Koszt dostosowania się do wymagań warunków umowy i wymagań ogólnych zawartych w D-M-00.00.00 obejmuje wszystkie warunki określone w ww. dokumentach, a nie wyszczególnione w kosztorysie.
Koszt wybudowania objazdów/przejazdów i organizacji ruchu obejmuje:
(a)
opracowanie oraz uzgodnienie z Inżynierem/Kierownikiem
projektu i odpowiednimi instytucjami projektu organizacji ruchu na czas trwania
budowy, wraz z dostarczeniem kopii projektu Inżynierowi/Kierownikowi projektu i
wprowadzaniem dalszych zmian i uzgodnień wynikających z postępu robót,
(b) ustawienie tymczasowego oznakowania i oświetlenia zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa ruchu,
(c)
opłaty/dzierżawy terenu,
(d) przygotowanie terenu,
(e)
konstrukcję tymczasowej nawierzchni, ramp, chodników,
krawężników, barier, oznakowań i drenażu,
(f)
tymczasową przebudowę urządzeń obcych.
Koszt utrzymania objazdów/przejazdów i organizacji ruchu obejmuje:
(a) oczyszczanie,
przestawienie, przykrycie i usunięcie tymczasowych oznakowań pionowych,
poziomych, barier i świateł,
(b) utrzymanie
płynności ruchu publicznego.
Koszt likwidacji objazdów/przejazdów i organizacji ruchu obejmuje:
(a) usunięcie wbudowanych materiałów i oznakowania,
(b) doprowadzenie terenu do stanu pierwotnego.
1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414 z późniejszymi zmianami).
2.
Zarządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001
r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki oraz tablicy informacyjnej
(Dz. U. Nr 138, poz. 1555).
3.
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U.
Nr 14, poz. 60 z późniejszymi zmianami).